2012. május 15., kedd

Mángoldfőzelék

Meg voltam róla győződve, hogy ezt én már beírtam, de akárhogy nézem, nem látom sehol. Pedig nekem ilyentájt a mángold az egyik alapvető élelmiszerem.
Nagyanyám kertjében szinte vadon nő, most még nem lapulevél-méretű, nagyon zsenge, élénkzöld, még ránézni is jó. Szedtem valamennyit, talán egy negyed kilót, de nem mértem meg.

A mángoldot a spenóthoz hasonlóan használom fel, most éppen főzeléket készítettem belőle. A spenót persze már szerepel a blogon, de úgyis olyan ritkán írunk bejegyzéseket, ezért gondoltam, legyen egy teljes mángoldos verzió is :-)

Először is jó alaposan megmostam és lecsöpögtettem a leveleket. Még vékony a száruk, nem vacakoltam azzal, hogy levagdossam őket, meg az ereiket is hagytam békén. (Később a vastagabb ereket már inkább kivágom, ollóval szoktam elvégezni ezt a "beavatkozást".) Közben egy fazékban vizet melegítettem. Amikor felforrt, beleszórtam a mángoldot fél percre. Akkor kiszedtem szűrőkanállal, és hideg vízzel leöblítettem. Kicsit kinyomkodtam belőle a vizet, vágódeszkára borítottam, és a nagykéssel felszecskáztam, de csak úgy tessék-lássék módon.

Még miközben vártam, hogy a víz felforrjon, egy másik lábosban felmelegítettem egy kevés vajat (de olajat is lehetett volna), és amikor már forró volt, belenyomtam egy gerezd fokhagymát. De éppen csak elkevergettem, máris megszórtam két lapos evőkanál liszttel, amit megint csak nem kevergettem túl sokáig, mert nem kell megbarnulnia egy kicsit sem. Így aztán hamar felöntöttem tejjel - 4 dl talán? nem tudom pontosan - , és kézi habverővel csomómentesre kevertem. (Ezt úgy lehet a legjobban, hogy elsőre csak a tej egy részét önti bele az ember, azzal könnyebb simára eldolgozni, és utána már csak hígítani kell. Ha a meglévőeket kinyiffantottuk, már nem fognak benne új csomók képződni.)

Amikor sűrűre főtt, belekevertem a felaprított mángoldot, és - mivel nekem a spenótnál is ez a fejlövésem - zsömle híján most két szelet felkockázott, beáztatott, aztán kinyomkodott kenyeret. Ez most valami iszonyat egészséges, teljes kiőrlésű kenyér volt, következésképpen a főzelék lájtosan fűrészporízű tőle, de igazából nem lehet ám annyira észrevenni, csak szeretek rinyálni.

Más rendes emberek lehet, hogy inkább összeturmixolnák az egészet, de én meg pont ilyen rondán szeretem.

Tojást sütöttem hozzá, mert nagyon jól áll neki a sárga :-D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mi rotyog a Te fazekadban?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...